Ogłoszenie

Aktualnie pracujemy nad:

Zadaniami pobocznymi do modyfikacji Bandyta

Czy wiesz, że...


#1 2010-08-04 01:31:00

 Vayurax

Szef NGT

8211480
Call me!
Skąd: Katowice
Zarejestrowany: 2009-04-04
Posty: 1495
Punktów :   28 
Opis: Szef New Gothic Team
Profesja: Wszechstronny modder
Team: New Gothic Team
: I'm crazy
: And I like myself
WWW

Skrypterem być - rozdział 8. "Klasy - teoria"

Zrozumienie czym są klasy pomoże nam wykonywać złożone operacje na przedmiotach, postaciach i nie tylko, więc radzę czytać uważnie ;)

Na wstępie odpowiemy sobie na następujące pytania:

Czym jest klasa?
Co to jest obiekt?

A więc wytłumaczę to mniej więcej tak, jak w większości kursów programowania - obiekt, to każda rzecz, istota i wszystko, co widzimy. Obiektem może być kobieta spotkana na ulicy, wierzba rosnąca przed domem, mężczyzna kupujący bułki w sklepie, brzoza przewrócona przez burzę, dzieci bawiące się w piaskownicy.
A klasa? Załóżmy, że musimy podane wyżej przykłady podzielić na dwie grupy - zapewne zrobilibyśmy to w ten sposób:

Kobieta
Mężczyzna
Dzieci

Wierzba
Brzoza

Klasy w grach komputerowych to przeważnie właśnie takie grupy! Klasa składa się z obiektów, które można opisać według tego samego szablonu - np. człowiek. Każdy człowiek ma imię, nazwisko, wzrost, wagę - dlatego w grze mogą reprezentować obiekty jednej klasy!

Teraz zagłębimy się w te zagadnienia trochę bardziej programistycznie. Obiekt posiada pola i metody. Czym są pola? To zmienne, które tworzone są dla każdego obiektu danej klasy. Polem może być na przykład wiek, wzrost lub imię u człowieka. A metoda? Metody to funkcje danego obiektu. Jeśli trochę się pogubiliście, to nic nie szkodzi - zaraz wszystko wytłumaczę na przykładzie:

Wyobraź sobie, że jesteś programistą (jeśli nie musisz sobie tego wyobrażać nie powinieneś mieć problemów ze zrozumieniem tej lekcji). Tworzysz klasę, która w twojej grze będzie odpowiadać za NPC.

Co wejdzie w skład takiej klasy?

Pola:

Wiek
Imię
Nazwisko
Waga
Wzrost

Metody:

Jedz
Pij
Śpij

Oczywiście w praktyce umieścilibyśmy tam co innego, ale nie jest to w tej chwili istotne - najważniejsze, że teraz powinieneś zrozumieć tą lekcję, nawet jeśli wcześniej miałeś z tym problemy. Kogoś może oburzyć tak abstrakcyjne przedstawienie klas, jednak pamiętajmy, że w moddingu Gothic'a będziemy tylko wykorzystywać gotowe klasy i interesuje nas tworzenie obiektów i korzystanie z nich w praktyce.

Offline

 

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
https://www.hotels-world.pl/ OcĂŠanis Hotel pokoje w ciechocinku